Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest provází české a zahraniční podnikatele a investory už třicet let. Postupně si vybudovala klíčovou pozici v podpoře inovací a investic v Česku. Za tu dobu přivedla investory z více než 57 zemí světa. Dojednala investice za bezmála 1,15 bilionů korun, které u nás vytvořily více než 307 tisíc pracovních míst. CzechInvest a sdružení AFI spolu dlouhodobě úzce spolupracuje. V následujícím rozhovoru s Petrem Očkem, který je generálním ředitelem agentury CzechInvest a náměstkem ministra průmyslu a obchodu, se dočtete nejen o plánech agentury, spolupráci s AFI, ale také o aktuální situaci a pomoci podnikatelským subjektům.
Určitě vnímáte, jak současná dynamická situace, kterou odstartovala pandemie a následně válečný konflikt na Ukrajině, hýbe českou i světovou ekonomikou. Jak vidíte její vývoj?
Covidová krize přinesla komplikace v zaměstnání, od karantény přes složitost zajištění provozu tak, aby se lidé nepotkávali, až po uzavírání celých provozoven, takže jsme všichni doufali, že začátkem roku přijdou dobré zprávy. Že se vyhrabeme z covidu a že se narovnají alespoň dopravní cesty v rámci dodavatelských řetězců. Bohužel se stal přesný opak a přišla krize ještě větší. Válka na Ukrajině přivedla energetickou krizi a dále zkomplikovala dodavatelské řetězce, což vede k všeobecnému zdražování. Mám velký respekt ke všem firmám, které i v této složité situaci nacházejí cesty, jak být dále úspěšní a konkurenceschopní na trzích. Na CzechInvestu se proto snažíme firmám pomáhat prostřednictvím celé řady aktivit, například informačními a inovačními aktivitami, podporou investic a mnoha dalšími.
Další vývoj ekonomické situace je velice těžké odhadovat. Všichni samozřejmě doufáme v to, že válka na Ukrajině skončí co nejdříve, ale musíme realisticky očekávat, že se protáhne. Je třeba se připravit na to, že se ekonomická situace v nejbližších týdnech nezlepší. Každá krize ale přináší také příležitosti a my se budeme snažit českým firmám a podnikatelům pomáhat je využít co nejlépe.
Samotní podnikatelé a investoři musí nyní reagovat, předvídat a řešit vývoj cen energií, inflace, zajištění zaměstnanců do výroby, dostatek materiálu a vstupních komodit do výroby a další aspekty. Kde vidíte z pohledu CzechInvestu nebo i státu smysluplnou pomoc a kde naopak myslíte, že lepší řešení mohou navrhnout samy firmy?
CzechInvest dlouhodobě podporuje firmy několika cestami, například podporou investic do oblastí, které se ukazují jako nedostatkové. Pomáháme firmám se zajištěním vstupních komodit a dodavatelů, a to i díky tomu, že CzechInvest má odjakživa dobré databáze „sourcingových“ partnerů. Dále se CzechInvest dlouhodobě angažuje v oblasti lidských zdrojů, kdy komunikuje s Ministerstvem vnitra a dalšími ministerstvy ohledně vízové politiky a snaží se pomoci ulehčovat jednotlivé procesy zaměstnávání zahraničních pracovníků. Mí kolegové z mezinárodní sekce Ministerstva průmyslu a obchodu jsme připravili před několika lety program pro klíčový personál, který ve spolupráci právě i s CzechInvestem začal velmi dobře fungovat. Je ale vidět, že české firmy si v mnoha případech dokáží dobře poradit, najít si dodavatele a přejít na efektivnější byznys model. Také pomáháme s hledáním nových inovativních řešení. Nasměrujeme například ohledně státní podpory nových inovativních řešení, například z evropských programů je to Operačních program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Dalším příkladem je Národní plán obnovy, v jehož rámci proběhla výzva pro malé a střední podniky v programu „Inovace do praxe“ a už chystáme výzvu další. To vše může pomoct zefektivnit fungování firmy a snížit energetickou náročnost. Dnes programy, které vypisujeme na Ministerstvu průmyslu a obchodu, většinou prioritizují projekty, které přinášejí nižší energetickou závislost, využívají obnovitelné zdroje a preferují energetické úspory. Pokud mají firmy náměty na nová řešení, tak jsme schopni pomoci i touto cestou.
Světem hýbe technologický pokrok a vy sám se v oblasti průmyslu a technologií pohybujete poměrně dlouhou dobu. Jak se za posledních 10-15 let dle vás změnila Česká republika a podmínky pro podnikání v ČR?
Česká republika prošla za posledních 10–15 let významnou změnou. Z pohledu CzechInvestu je to nejlépe vidět na tom, jaké investice CzechInvest podporuje a jaké se u nás i nejvíce realizují. Dnes nejčastěji vidíme investice s přidanou hodnotou oproti takzvaným „montovnám“, pro které se podpora státu drasticky omezila. Za posledních několik let se naopak razantně zvýšily investice do projektů s vysokou přidanou hodnotou, což vidíme na několika ukazatelích a zejména na objemu prostředků, které firmy dávají do výzkumu. Obecně je známo, že v Česku jsou firmy každoročně zodpovědné za téměř 60 % všech výdajů na výzkum a vývoj a růstový trend investic do výzkumu vidíme i u menších firem.
Dále můžeme sledovat zlepšování spolupráce firem a výzkumných organizací, vidíme mnoho projektů nabývat formy kooperativního a smluvního výzkumu, přičemž firmy si v podstatě objednávají výzkum u výzkumné organizace. Vidíme i vyšší počet inovativních spin-offů. S agenturou CzechInvest se podpoře inovačního ekosystému věnujeme stále více už několik let a chceme v tom pokračovat.
Jak si vede Česká republika ve srovnání s Evropou a celosvětově v technologické vyspělosti?
Česká republika musí mít ambici patřit mezi inovační lídry. Nyní se pohybujeme mezi „moderate innovators“ a musíme tedy ještě více zacílit naše aktivity tímto směrem. V případě několika oborů v České republice jsme v technologické vyspělosti na světové špičce a na tom můžeme stavět. Můžu zde jmenovat nanotechnologie, letecké a kosmické technologie, silný vývoj v automotivu. Z nových oborů také nesmím zapomenout na úspěchy v oblasti technologií umělé inteligence či kybernetické bezpečnosti, ale jsou i mnohé další. Na druhé straně tomu tak v řadě oblastí není. Musíme napnout síly, abychom investovali úsilí a peníze tam, kde máme potenciál. Abychom se stali světovou špičkou. Nemyslím si, že je správná cesta podporovat všechno, ale měli bychom se zaměřit na strategické projekty a oblasti, a to je přesně to, co děláme v rámci Technologické inkubace.
Jak vidíte v této turbulentní době přínos začínajících startupů… co se v této oblasti mění?
Začínající inovativní startupy jsou dynamickou složkou ekonomiky, která může přinášet často radikální inovace, a země s vyvinutým startupovým prostředím patří mezi inovačně nejvyspělejší země. Za nás je tedy tato podpora velmi důležitá. Za posledních 10–12 let se toho u nás v této oblasti událo skutečně mnoho. Vidíme vznikat nové inovativní startupy. Osobně jsem rád, že jsme v poslední době i svědky vzniku startupů, které vznikají na univerzitách, takzvané akademické spin-offy. Pokud to ale srovnáme s jinými zeměmi, kterým bychom se rádi přiblížili, a není to jen Izrael, ale i Velká Británie nebo Švýcarsko, tak pořád máme určitě co dohánět. A u nás neexistuje nikdo jiný než agentura CzechInvest, kdo by se tomu dlouhodobě věnoval. Jsem rád, že můžeme vidět, jak aktivity CzechInvestu za těch 10–12 let v rámci podpory startupů vyzrály. Dnes tu máme desítky firem, které díky agentuře rozjely své podnikání a celkově stovky úspěšných startupů, které jsme podpořili.
Situace se tedy mění – startupů je více a nebojím se říct, že se pozvolna mění i mentalita mladých lidí, pro které bude stále atraktivnější začít podnikat. Díky těmto změnám je potřeba změnit i podporu ze strany státu. A právě proto jsme v CzechInvestu připravili kompletně nový projekt Technologická inkubace.
V čem projekt Technologické inkubace spočívá?
Technologická inkubace vychází ze zkušeností z už realizovaných projektů, zejména z vesmírného inkubátoru ESA BIC i ze zkušeností ze zahraničí. V horizontu nadcházejících pěti let předpokládáme podpořit až 250 inovativních startupů částkou zhruba 850 milionů korun rozdělených do přímé a nepřímé podpory. Podporovat budeme technologické startupy ze sedmi oblastí. V první výzvě jsme se zaměřili na čtyři oblasti – těmi jsou umělá inteligence, mobilita, kreativní průmysly, ekologie a cirkulární ekonomika, v dalších výzvách pak přidáme kosmické technologie, chytrá řešení v oblastech zdravotnictví a farmacie nebo pokročilé materiály.
CzechInvest se poslední dobou hodně profiluje i mimo oblast FDI, můžete prosím potvrdit, že i v nové strategii bude lákání a podpora FDI nadále jedním z pilířů práce CzechInvestu?
Podpora investic je stále jednou z nejdůležitějších aktivit CzechInvestu. Mění se ale způsob podpory investic a zejména to, na jaké oblasti se CzechInvest zaměřuje. Díky legislativním změnám, zejména zákonu o investičních pobídkách, je dnes zcela patrné, že stát už nechce podporovat a soupeřit za každou cenu o každou investici, jako tomu bylo například v 90. letech, ale chce podporovat jen takové investice, které mají velkou přidanou hodnotu a prospějí rozvoji inovačního ekosystému v České republice nebo jsou pro něj strategicky důležité. Proto i nyní připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu novelu zákona k investičním pobídkám, která tyto parametry upřesní a zaměří se třeba i na podporu projektů v oblasti technologií pro zvyšování energetické účinnosti a energetickým úsporám. V tomhle kontextu podpora investic zůstane jedním z pilířů agentury CzechInvest.
Kde vidíte přínos ve spolupráci sdružení AFI a CzechInvestu a co to přináší investorům?
Já jsem opravdu velice rád za dlouhodobou spolupráci, která běží už od doby vzniku AFI. Spolupráce mezi námi je velice konstruktivní a my jsme rádi, že existuje platforma, která sdružuje investory a koordinuje náměty a připomínky svých členů, což zjednodušuje komunikaci oběma směry. Jsme rádi, že AFI přináší konstruktivní nápady a zpětnou vazbu a věřím, že spolupráce bude pokračovat i do budoucna. CzechInvest se zaměřuje na investice s velkou přidanou hodnotou, či také stále více na malé firmy s velkým potenciálem růstu, a to jsou například oblasti, kterým bychom se mohli do budoucna věnovat společně.
Jak by se měla Česká republika do budoucna profilovat v průmyslové oblasti?
Jak už jsem několikrát zmínil, Česká republika má ambici patřit mezi lídry v inovacích a měli bychom se věnovat klíčovým oblastem, které mají potenciál stát se budoucími trendy. Za MPO říkám, že příspěvkem do debaty toho, jaké oblasti by to měly být, je naše nová strategie Chytré specializace tzv. RIS 3 Strategie, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s dalšími partnery. Ta mapuje, kde je největší potenciál inovací ve firmách, kde je potenciál v oblasti výzkumu a kde jsou klíčové trendy. Průnik těchto tří směrů by měl být prioritou, na kterou bychom se měli zaměřovat. Věřím, že tohle je vodítko, kam se profilovat v rámci průmyslové oblasti do budoucna.
Petr Očko
náměstek ministra průmyslu a obchodu a generální ředitel agentury CzechInvest