Generace X, Y a Z se potkávají na pracovišti. Co charakterizuje zaměstnance narozené v jednotlivých dekádách a jaké výzvy, obohacení, ale i případné střety přináší jejich spolupráce? Jak se proměňují požadavky na pracovním trhu a přístup HR oddělní k rekruitmentu i interní komunikaci? Co je mediace, v jakých případech a jak ji lze efektivně využít nejen na pracovisti, ale i v obchodních vztazích?
O těchto tématech se diskutuje na právě probíhajících HR pointech, které pořádá CzechInvest ve spolupráci s AFI ve dnech 3.10 – 22.11.2023 po celé České republice. Pozvání přednášet a podělit se o své zkušenost přijaly personální společnosti Manuvia a HumanSense a také řada významných investorů z České republiky, kteří prezentují zajímavé case studies. Všem zúčastněným tímto děkujeme.
Přihlášení na HR Pointy je stále možné prostřednictvím registračního formuláře na webových stránkách CzechInvest.
Jste X, Y nebo Z?
Generace X, neboli boomers se řadí ročníkově 1965-1980 a bývá také nazývána „Husákovy děti“. Jde o generaci formující současné dění ve světě, vyrůstající v analogovém světě, charakterizována orientací na výkon, odpovědností, přizpůsobivostí. Generace Y, mileniálové, jsou narozeni mezi lety 1981-2000 a jejich generaci již vystihuje globální myšlení, během dospívání již běžně využívali internet, jsou flexibilní a připraveni na celoživotní vzdělávání, jsou orientování na výsledek. Nejmladší generace Z neboli sněhové vločky jsou ročníky 2001 a mladší, které již vyrůstaly v plně digitálním světě, na sociálních sítích jsou jako doma, hledají life-balance mezi prací a soukromým životem, jsou připraveni uskutečňovat v krátkém čase důležitá rozhodnutí.
Jaké změny, které souvisí i s nástupem generace Z na pracovní trh, vnímají personalisté?
Zvyšuje se fluktuace zaměstnanců zvláště mezi generací Z, pro kterou je i znatelný požadavek na multitasking ve smyslu práce na více projektech či pro více zaměstnavatelů v jeden okamžik. S tím se pojí i častější požadavky na flexibilní pracovní dobu, práci z domova či zkrácené úvazky, které jsou v EU běžné ve 30% úvazků, zatímco v ČR se pohybujeme na úrovní 10%.
Rozdílný mind set, přístup k pracovnímu a osobnímu životu, ke stylu práce, k očekávání výsledků, kariérnímu postupu apod. může mezi generacemi, kolegy, šéfy a podřízenými na pracovišti vytvářet konfliktní situace. Proto je relevantní věnovat této oblasti dostatečnou pozornost, případně využít služeb specializovaných personálních agentur nejen při rekruitmentu zaměstnanců, ale třeba i při péči o firemní kulturu či pro proškolení managementu v dané intersociální oblasti.
Pro urovnání střetů nejen v mezilidských, ale i obchodních vztazích může účinně pomoci mediátor, který jehož úkolem je nezávisle a diskrétně zprostředkovat prostor pro komunikaci mezi stranami a směřovat ke společnému konsenzu obou stran.
Již za 2 roky bude generace Z tvořit třetinu pracovní síly a téma bude stále více rezonovat.